PRAWO HARCERSKIE
1.
Harcerz sumiennie spełnia swoje obowiązki wynikające z Przyrzeczenia
Harcerskiego.
2.
Na słowie harcerze polegaj jak na Zawiszy.
3.
Harcerz jest pożyteczny i niesie pomoc bliźnim.
4.
Harcerz w każdym widzi bliźniego, a za brata uważa każdego innego
harcerza.
5.
Harcerz postępuje po rycersku.
6.
Harcerz miłuje przyrodę i stara się ją poznać.
7.
Harcerz jest karny posłuszny rodzicom i wszystkim swoim przełożonym.
8.
Harcerz jest zawsze pogodny.
9.
Harcerz jest oszczędny i ofiarny.
10.
Harcerz jest czysty w myśli, w mowie i uczynkach; nie pali tytoniu i
nie pije napojów alkoholowych.
PRZYRZECZENIE HARCERSKIE
Mam
szczerą wolę całym życiem pełnić służbę Bogu i Polsce, nieść
chętna pomoc bliźnim i być posłusznym/posłuszną Prawu Harcerskiemu.
STOPNIE HARCERSKIE
STOPNIE INSTRUKTORSKIE
Przewodnik, Podharcmistrz, Harcmistrz
SZNURY FUNKCYJNE ZHP
szeregowy - sznur szary,
noszony spod ramienia
funkcyjny zastępu - sznur z
brązowym suwaniem
zastępowy - sznur brązowy,
noszony spod ramienia
funkcyjny drużyny - sznur
pełnionej funkcji z zielonym suwakiem
przyboczny - sznur zielony
noszony spod ramienia
drużynowy - sznur granatowy,
noszony spod ramienia
funkcyjny szczepu - sznur
pełionej funkcji z granatowym suwakiem
zastępca komendanta szczepu -
sznur granatowy z dwoma suwakami, noszony z ramienia
komendant szczepu - sznur
granatowy poczwórnie pleciony, noszony z ramienia
przewodniczący kręgu
instruktorskiego/komendant związku drużyn - sznur biało - granatowy, noszony
spod ramienia
członek członek/instruktor
komendy hufca - sznur pełnionej funkcji podstawowej ze srebrnym suwakiem lub
sznur srebrny z jednym suwakiem, noszony spod ramienia
zastępca komendanta hufca -
sznur srebrny z dwoma suwakami, noszony z ramienia
komendant hufca - sznur
srebrny,poczwórnie leciony, noszony z ramienia
członek/instruktor komendy
chorągwi - sznur pełnionej funkcji podstawowej ze złotym suwakiem lub sznur
złoty z jednym suwakiem
zastępca komendanta chorągwi -
sznur złoty noszony z ramienia z dwoma suwakami
komendant chorągwi - sznur
złoty, poczwórnie pleciony, noszony z ramienia
członek Rady Naczelnej -
sznur pełnionej funkcji podstawowej ze skórzanym suwakiem, w przypadku
instruktora Głownej Kwatery ZHP - sznur skórzany z dwoma suwakami noszony spod
ramienia
członek Głównej Kwatery
ZHP/instruktor Głównej Kwatery ZHP mianowany rozkazem - sznur skórzany noszony
spod ramienia z jednym suwakiem
wiceprzewodniczący ZHP -
sznur skórzany z dwoma suwakami noszony z szyi
przewodniczący ZHP - sznur
skórzany z trzema suwakami, noszony z szyi
zastępca naczelnika ZHP -
sznur skórzany z dwoma suwakami noszony z ramienia
naczelnik ZHP - sznur
skórzany poczwórnie pleciony noszony z ramienia
kapelani harcerscy noszą
sznur fioletowy spod ramienia z odpowiednimi suwakami:
kapelan drużyny - zielony
kapelan szczepu - granatowy
kapelan hufca - srebrny
kapelan chorągwi - złoty
kapelan związku - skórzanyTERENOZNAWSTWO
Kompas / Busola
- Róznice pomiędzy busolą a kompasem -
Kompas jest zdecydowanie prostszym urządzeniem niż busola, chociaż obie w swej budowie są oparte na igle magnetycznej. Busola posiada lusterko, muszkę i szczerbinkę (czyli przyrządy celownicze), tarczę obrotową z podziałką co najmniej co 5 stopni, linijkę centymetrową, fosforyzujące oznaczenia. Kompasy, szczególnie te starsze posiadają mechaniczną blokadę igły magnetycznej, ale jest to rzecz raczej nie potrzebna, dlatego z tego zrezygnowano.
Busola i kompas mogą być w środku wypełnione powietrzem lub cieczą. Te z cieczą są pewniejsze latem, a te z powietrzem zimą.
Cena busoli wynosi ok. 35 PLN. Przed zakupem należy sprawdzić poprawność wskazań busoli. Najlepiej umieszczając obok niej na chwilę magnes i sprawdzając czy po oddaleniu magnesu wskazania będą identyczne jak poprzednio.
Busola i kompas mogą być w środku wypełnione powietrzem lub cieczą. Te z cieczą są pewniejsze latem, a te z powietrzem zimą.
Cena busoli wynosi ok. 35 PLN. Przed zakupem należy sprawdzić poprawność wskazań busoli. Najlepiej umieszczając obok niej na chwilę magnes i sprawdzając czy po oddaleniu magnesu wskazania będą identyczne jak poprzednio.
Zorientowanie stron świata
W celu zorientowania stron świata układamy kompas/busolę w położeniu poziomym, zwalniamy igłę magnetyczną i tak długo się z nim obracamy, aż północny biegun igły magnetycznej (na ogół czerwony) wskaże punkt N. Jeśli wskazania igły kompasu/busoli wskazują ten kierunek to północ mamy przed sobą, a ramiona róży wiatrów wskażą inne strony świata.
Azymut
Azymut to kąt dzielący kierunek północny z kierunkiem wyznaczonym. Tzn północ ma azymut 0 stopni, wschód 90 st., południe 180 st., a zachód 270 st. Oczywiście nie są to jedyne oznaczenia na busoli, azymut można wyznaczać dowolny.
1. | Słoje roczne na ściętym pniu | Po stronie południowej odstępy pomiędzy słojami rocznymi są większe, ponieważ samotne drzewo mocniej rozwija się od południa. |
2. | Kąt nachylenia mrowiska | Stok mrowiska po stronie południowej jest łagodniejszy niż po stronie północnej, gdzie kąt jest bardziej ostry. Dzieje się tak dlatego, żeby słońce mogło nagrzewać swymi promieniami stos mrowiska. |
3. | Liście i konary na samotnym drzewie | Samotne drzewo kieruje swoje konary ku słońcu, dlatego jeśli jest pochylone, to najczęściej w kierunku południowym, skąd czerpie energię słoneczną. |
4. | Mech na samotnym kamieniu | Mech pojawia się na samotnym kamieniu po stronie północnej - tam, gdzie nie docierają promienie słoneczne. |
5. | Rów porośnięty trawą | Jeśli napotkamy rów poprowadzony w kierunku wschód-zachód lub zbliżonym to na północnym stoku rowu trawa porastająca jest bardziej rozwinięta niż po stronie połudnowej, która jest zasłonięta przed słońcem. |
6. | Zegarek | 1. Należy położyć zegarek poziomo, a następnie, obracając nim, ustawić małą, godzinową wskazówkę w kierunku słońca. 2. Dokładność ustawienia można sprawdzić umieszczając w środku tarczy zegarka patyczek. Cień powinien być przedłużeniem małej wskazówki. 3. Kąt powstały między tą wskazówką a cyframi oznaczającymi godzinę 12°° na tarczy zegarka należy podzielić na dwie części. Linia podziałki wskaże położenie słońca o godzinie 12°°, czyli kierunek południowy. 4. Przedłużenie tej linii przez środek tarczy wskaże kierunek południowy. Uwaga! Stosując sposób z zegarkiem na półkuli południowej, kierujemy na słońce cyfrę 12 i północ znajdujemy w połowie odległości kątowej między tą cyfr a wskazówką godzinową |
7. | Kij i cień o 12.00 | Najprosztszym sposobem jest wbić kij o 12:00 w ziemię i cień będzie wskazywał północ. Obarczony niestety błędem, ze wzgędu na strefy czasowe. |
8. | Gwiazdy | Odnajdujemy Gwiazdę Polarną, która wskazuje północ: Najpierw znajdujemy Wielki Wóz, nastepnie 5-krotnie przedłużamy odległość pomiędzy dwoma ostatnimi "kołami" wozu i znajdujemy końcową gwiazdę dyszla Małego Wozu - czyli Gwiazdę Polarną. |
9. | Zegarek i księżyc | Ustawiamy zegarek tak, by 12-tka pokazywała na księżyc. Południe będzie po środku kąta między liczbą 12 a małą wskazówką zegara. |
10. | Brzoza | Brzoza swą korę ma bardziej jasną po stronie południowej, ponieważ promienie słoneczne powodują płowienie koloru. |
11. | Śnieg | Zimą śnieg szybciej topnieje po stronie południowej, zauważalne jest to na dachach domów. |
12. | Mrowiska oparte o drzewo | Jeśli mrowisko jest oparte o drzewo to najczęściej po stronie południowej, gdzie wystawione jest na działanie promieni słonecznych. |
Zorientować mapę to znaczy ustawić ją tak, aby kierunki na niej były równoległe do kierunków w terenie. Można orientować mapę na podstawie charakterystycznych punktów w terenie (które odnajdziemy także na mapie), ale najlepiej zrobić to za pomocą busoli. Nadaje się do tego busola zamontowana na przezroczystej, cienkiej podstawie. Taka busola nie ma ani lusterka, ani typowych przyrządów celowniczych, za to na jej podstawie znajduje się linijka. Orientując mapą, kładziemy na niej busolę tak, aby linia północ-południe wyznaczona przez igłę magnetyczną była równoległa do wschodniej i zachodniej ramki mapy. Kiedy już mapa jest zorientowana, możemy wyznaczyć azymut z punktu A ( np. punktu, w którym się znajdujemy) do punktu B (to punkt, do którego chcemy dojść). Najpierw łączymy te punkty, przykładając do nich brzeg linijki.
- POMIAR ODLEGŁOŚCI NA MAPIE -
Zmierzenie na mapie odległości między dwoma punktami w linii prostej nie jest trudne. Można to zrobić zwykłą linijką, pamiętając o późniejszym przeliczeniu tej odległości zgodnie ze skalą danej mapy. Do mierzenia linii łamanej (np. długości drogi) służy tzw. krzywomierz. Przyrząd ten składa się z ruchomego kolka, które toczy się po mapie, tarczy zaopatrzonej we wskazówkę i uchwytu. Użytkownik przesuwa końcówkę krzywomierza po trasie wyznaczonej na mapie. W ten sposób, za pomocą kółek zębatych, przenosi przebytą przez krzywomierz odległość na skalę. Strzałka pokazuje nam na tarczy wynik, czyli długość zmierzonej trasy. Zamiast krzywomierza można użyć nitki, którą jak najdokładniej układamy wzdłuż linii oznaczającej na mapie trasę. Później rozprostowujemy nitkę i mierzymy jej długość podziałką umieszczoną na mapie.
- ODCZYTYWANIE WYSOKOŚCI Z MAPY -
Wysokości zaznaczane są na mapie za pomocą poziomic, czyli linii przebiegających wzdłuż pewnego poziomu terenu. Aby wyobrazić sobie, w jaki sposób poziomice oddają kształt terenu, możemy wykonać następujące ćwiczenie: zwijamy dłoń w pięść. Góry i pagórki wyglądają w terenie jak wystające kostki naszej pięści. Obrysowujemy zamkniętymi liniami różne poziomy ich wysokości. Następnie prostujemy dłoń. Narysowane wcześniej linie wyglądają teraz jak poziomice na mapie. Im dokładniejsza mapa, tym gęstsza sieć poziomic. Z reguły co piąta poziomica jest pogrubiona i opisana. Wysokości na mapie podawane są w metrach nad poziomem morza. Kierunek spadu oznaczamy kreskami rysowanymi w kierunku obniżania się, terenu. Planując trasę wędrówki na szczyt należy, oprócz wysokości mierzonej nad poziomem morza, brać pod uwagę wysokość szczytu od podnóża (czyli tą, z jakiej rozpoczynamy wędrówkę). Jeśli chcesz obliczyć rzeczywisty czas trwania wycieczki, musisz w jakiś sposób oszacować czas, jaki stracisz na pokonywanie stromizn i schodzenie. Problem ten rozwiążesz, stosując regułę Naismitha, która uwzględnia zarówno odległość, jak i topografię. Naismith uważa, że na przejście dowolnych 5 km trzeba przeznaczyć 60 minut, dodając do tej liczby 30 minut za każde 300 m wspinaczki. Podczas schodzenia z łagodnego zbocza należy odjąć 10 min za każde 300 m, ale schodząc ze stromizny trzeba dodać 10 min za każde 300 m.
- SIATKA KILOMETROWA -
Na mapie topograficznej znajduje się siatka współrzędnych (linii prostych). Jest to siatka kilometrowa. Każdy wyznaczony w ten sposób kwadrat ma boki długości 1 km lub jego wielokrotności. Pionowe linie wyznaczają północ topograficzną. Siatka ta służy do wyznaczania pozycji dowolnego obiektu na mapie. Określamy ją- podając najpierw współrzędną pionową a później poziomą, (nie ma to nic wspólnego z siatką geograficzną).
Przy pomocy busoli możemy wyznaczyć azymut magnetyczny, czyli kąt zawarty miedzy północą a interesującym nas kierunkiem (kierunkiem marszu), mierzony zgodnie z ruchem wskazówek zegarka z punktu, w którym się w danym momencie znajdujemy. Przydaje się to np. w trakcie wędrówki przez las do wybranego punktu, widocznego tylko na początku drogi.
- Azymut kierunku północnego wynosi 0°.
- Azymut kierunku wschodniego wynosi 90°.
- Azymut kierunku południowego wynosi 180°.
- Azymut kierunku zachodniego wynosi 270°.
Aby wyznaczyć azymut, wykonujemy następujące czynności:
1. Ujmujemy busolę idealnie poziomo, podnosimy na wysokość oczu i tak ustawiamy lusterko, aby jednocześnie z przyrządami celowniczymi widzieć tarczę i igłę.
2. Następnie poprzez muszkę, i szczerbinkę celujemy w interesujący nas obiekt.
2. Teraz kręcimy tarczą busoli tak, aby północny koniec igły znalazł się naprzeciwko kreski oznaczającej północ.
4. Azymut odczytujemy na podziałce busoli naprzeciwko muszki.
- WYZNACZANIE KIERUNKU WG AZYMUTU -
Może się zdarzyć , ze znajdziemy się w sytuacji odwrotnej, tzn. wartość azymutu już znamy, a chcemy dotrzeć do nieznanego nam punktu, wyznaczonego przez ten azymut. Ustawiamy wtedy podaną wartość azymutu naprzeciwko muszki, bierzemy busolę tak jak poprzednio i patrząc przez przyrządy i w lusterko, obracamy się w miejscu, aby igła magnetyczna wskazywała na tarczy północ (nie kręcimy tarczą) teraz patrząc przez muszkę i szczerbinkę znajdujemy jakiś charakterystyczny punkt i wędrujemy w jego kierunku. Czynność wyznaczania kierunku powtarzamy aż dotrzemy do celu wędrówki.
Jeden osoba kładzie się na ziemi i rzuca wzrokiemna wierzchołek drzewa. Druga osoba ustawia przed leżącym kij i tak długo nim manewruje, aż wierzchołek mierzonego drzewa i wierzchołek kija znajdą się w jednej linii wzrokowej.
Wówczas mierzymy: odcinek pomiędzy uczyma leżącego harcerza, a kijem. Załóżmy że odległość wynosi 2 metry. Mierzymy następnie ile razy te dwa metry mieszczą się w odległości między kijem a pniem drzewa. Załóżmy, że odległość ta pomieściła się 3 razy wymierzone 2 metry. Te trzy mnożymy nastepnie przez wysokość kija. Jeżeli kij ma wysokość 1,5 metra - to mnożymy te 1,5 razy 3. Uzyskamy wynik 4,5 metra - wysokość drzewa. |
I SPOSÓB
Wyszukujemy dwa kije, jeden długi, przypuśćmy na 1 metr, drugi o połowę krótszy, a więc 0,5 metra. Wyszukujemy na przeciwległym brzegu rzeki kamień lub drzewo i oznaczamy go umownie literą A. Krótszy kij wbijamy na brzegu rzeki. Oznaczamy go literami BD. Metrowy kij (oznaczony CE) cofamy w linii prostej od punktu wbicia krótszego kija w kierunku przeciwnym do rzeki tak długo, aż jego koniec utworzy prostą linię wzrokową z wierzchołkiem krótszego kija i punktem na drugim brzegu rzeki (prosta CBA). Szerokość rzeki będzie równa odległości pomiędzy obydwoma kijami (prosta AD = DE)
II SPOSÓB
Nie zawsze jednak mamy do dyspozycji dwóch kiji. Z braku ich mierzymy szerokość rzeki w następujący sposób: na przeciwległym brzegu wyszukujemy charakterystyczny punkt i oznaczamy go A. Na naszym brzegu w linii prostej zaznaczamy kamieniem punkt B (patrz rysunek 2). Następnie przesuwamy się pod kątem prostym w prawo odliczając pewną ilość kroków np.15 i zaznaczając miejsce literą E i kamieniem. Idziemy jeszcze raz tą samą ilość kroków i ustawiamy punkt C. Teraz cofamy się w linii prostej tak długo, aż wzrok nasz osiągnie przekątną linię biegnącą od naszego miejsca (D) poprzez punkt E do punktu A. Szerokość rzeki będzie wynosiła tyle, ile odcinek CD.
Rysunek 2
źródło
Zamiast liter w wyrazie, który chcemy zaszyfrować, piszemy odpowiadającą jej cyfrę, bądź liczbę np.
Aby nie było za łatwo, to do tych liczb dodaje się cyfry dowolnej
liczby, takiej, która nie jest trudna do zapamiętania. Załóżmy, że tą
liczbą będzie rok zakończenia II wojny światowej, czyli 1945:
Po zakodowaniu szyfrem cyfrowym wyrazu HARCERKA otrzymaliśmy następującą wiadomość: „2, 27, 15, 25, 23, 20, 8, 23”:
Diagram pomocniczy do nauki alfabetu
Jak widzimy zasada jest prosta. Pisanie zaczynamy od trzech ukośników, kończymy tak samo. Litery oddzielamy jednym, a zdania dwoma ukośnikami.
Polecam prosty program do nauki - Morsik
SZYFRY
Gaderypoluki
Klucz: GA-DE-RY-PO-LU-KI
Harcerz = hgycdyz
Szyfrować każdy może = szrfypwgć igżer mpżd
Politykarenu
Klucz: PO-LI-TY-KA-RE-NU
Harcerz = hkecrez
Szyfrować każdy może = sztfepwkć akżdt mpżr
Koniec matury
Klucz: KO-NI-EC-MA-TU-RY
Harcerz = hmyecyż
szyfrować każdy może = szrfykwmć omżdr akżc
Kaceminutowy
Klucz: KA-CE-MI-NU-TO-WY
Harcerz = hkrecrz
Szyfrować
każdy może = szwfrtwkć akżdw itżc
Szyfr ułamkowy
Każdy znak szyfru zapisuje się za pomocą ułamka. Cyfra nad szyfrowaną
literą jest licznikiem, a cyfra pod liczbą mianownikiem ułamka. Litery
oddzielmy za pomocą dowolnego operatora matematycznego.
12345 12345 12345 12345 12345 ABCDE FGHIJ KLŁMN OPRST UWXYZ ----- ----- ----- ----- ----- 1 2 3 4 5
Przykład
PLĄS ->
2 2 1 4 -*-/-+- 4 3 1 4
Szyfr zamienny
Do użycia szyfru zamiennego potrzebna jest zamieszczona poniżej
tabelka. Podczas szyfrowania zamieniamy litery, które pojawiają się w
tekście wejściowym wg schematu litera z dołu/góry tabelki na tą z
drugiej części. Podobny w użyciu jest szyfr zamienny połowiczny.
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L |
Z | Y | W | U | T | S | R | P | O | N | M | Ł |
Przykład użycia
Ala ma kota -> Złz ka miez
Szyfr zamienny połowiczny
Do użycia szyfru zamiennego potrzebna jest zamieszczona poniżej
tabelka. Podczas szyfrowania zamieniamy litery, które pojawiają się w
tekście wejściowym wg schematu litera z dołu/góry tabelki na tą z
drugiej części. Podobny w użyciu jest szyfr zamienny połowiczny.
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L |
Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | W | Y | Z |
Przykład użycia
Ala ma kota -> ŁZŁ BŁ YDHŁ
Szachownica
Aby zaszyfrować jakąś literę odczytujemy oznaczenie wiersza i kolumny i łączymy je w liczbę. Tak powstałe liczby łączymy między sobą za pomocą dowolnych znaków arytmetycznych* | 1 | 3 | 5 | 7 | 9 |
---|---|---|---|---|---|
0 | A | B | C | D | E |
2 | F | G | H | I | J |
4 | K | L | Ł | M | N |
6 | O | P | R | S | T |
8 | U | W | X | Y | Z |
Przykład
HARCERZ -> 25+10-56*50/90+65*89Szyfr ramowy
Szyfrowanie za pomocą szyfru ramowego ogranicza się do przekopiowania fragmentu obramowania, w którym znajduje się szyfrowana litera, oraz zaznaczenia kropką miejsca, w którym powinna znajdować się literaSposób użycia
Szyfr zmiennik
Zamieniamy literę tekstu jawnego na tą, którą wskazuje strzałka.
A | <- | G | <- | Ł | <- | S | <- | A |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
B | <- | H | <- | M | <- | T | <- | B |
C | <- | I | <- | N | <- | U | <- | C |
D | <- | J | <- | O | <- | W | <- | D |
E | <- | K | <- | P | <- | Y | <- | E |
F | <- | L | <- | R | <- | Z | <- | F |
Szyfr cyfrowy
Każdej literze alfabetu (nie uwzględnia się takich liter jak ą, ę itp.) przypisywana jest kolejna liczba, począwszy od „H”.A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | W | Y | Z |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
H | A | R | C | E | R | K | A |
1 | 18 | 11 | 20 | 22 | 11 | 4 | 18 |
H | A | R | C | E | R | K | A | |
1 | 18 | 11 | 20 | 22 | 11 | 4 | 18 | |
+ | 1 | 9 | 4 | 5 | 1 | 9 | 4 | 5 |
= | 2 | 27 | 15 | 25 | 23 | 20 | 8 | 23 |
Alfabet Morse'a
Został stworzony w 1832 roku przez Samuela Morse'a. Każdej literze
alfabetu przyporządkowuje zbiór sygnałów krótkich (kropek) i długich
(kreski). Wszystkie znaki alfabetu Morse'a przedstawiane są za pomocą
kropek i kresek. Nadanie każdej kreski za pomocą sygnałów dźwiękowych
lub świetlnych powinno trwać tyle co 3 kropek. Sposób przedstawiania
znaków ukazuje poniższa tabela z najważniejszymi symbolami. Wyrazy
pomocnicze mogą ułatwić naukę alfabetu. Każdy wyraz dzielimy na sylaby.
Jeżeli w sylabie występuje 'o' lub 'ó' to zastępujemy ją kreską. Inne
sylaby symbolizują kropkę
Zapis alfabetem Morse'a wygląda następująco, przyjmijmy że dla wyrażenia: Jestem harcerzem.
///.---/./.../-/./--//..../.-/.-./-.-././.-./--.././--///
Polecam prosty program do nauki - Morsik
SAMARYTANKA
Różne zagadnienia z samarytanki zostały wystarczająco opisane na stronie miniPortalu Harcerskiego.
SYMBOLIKA
Krzyż harcerski
Krzyż Harcerski zaprojektował w 1912 roku ks. Kazimierz Lutosławski
wzorując go na najwyższym polskim odznaczeniu wojskowym - Krzyżu Virtuti
Militari.
Wg "Regulaminu Odznak i Oznak" jest odznaką organizacyjną harcerzy i
instruktorów. Krzyż Harcerski nosi się 2 cm nad lewą kieszenią munduru
(choć lepiej twierdzić, że nosi się go na sercu). Prawo noszenia Krzyża
Harcerskiego zyskuje się przy złożeniu Przyrzeczenia Harcerskiego. Na
ubraniu cywilnym można nosić jego miniaturki.
Krzyż Harcerski ma bogatą symbolikę. Różnie tłumaczy się jego kształt
i poszczególne elementy. Dla wszystkich jednak pozostaje czymś
niezwykle wartościowym, cennym. Czymś co przechowuje się z pietyzmem
przez całe życie i nierzadko przekazuje dzieciom i wnukom jako rodzinną
świętość. Patos? Może, ale spróbujcie poprosić harcerza, aby dał Wam go
na pamiątkę...
Zawołanie "Czuwaj"
Harcerskie pozdrowienie "Czuwaj" używane było dawniej przez rycerzy
polskich stojących na warcie. Wtedy miało zapobiec zaśnięciu na
posterunku. Teraz przypomina o stałej gotowości każdego harcerza do
służby ojczyźnie, pracy dla innych, niesienia pomocy i ustawicznej pracy
nad sobą.
Krąg
Lilijkę otacza krąg - symbol doskonałości do jakiej dąży harcerska
rodzina. Niektórzy twierdzą, że jest to też symbol harcerskiego kręgu, w
którym wszyscy są równi i panują braterskie relacje. Inni dodają, że to
oznaka ogromnej woli tworzenia kręgu, z którego promieniować będzie
prawość myśli, słów i czynów.
Promienie
Promienie biegnące od lilijki oznaczają dążenie harcerstwa do promieniowania na cały świat wartościami, radością, dobrem.
Węzeł
Węzeł na wieńcu, jak węzeł na chuście ma przypominać o obowiązku
wypełnienia przynajmniej jednego dobrego uczynku dziennie. Są jeszcze
takie środowiska, w których wolno rozwiązać chustę (a więc rozebrać się i
pójść na spoczynek) dopiero po spełnieniu dobrego uczynku.
Wieniec z liści dębowych
Liście dębowe od dawien dawna symbolizują męstwo i dzielność. Wieniec
z liści dębowych mieli prawo nosić tylko ludzie władający ogromną siłą -
ducha, mięśni, czy magii. Cechy te - męstwo i dzielność - powinny być
również udziałem każdego harcerza.
Wieniec z liści lauru
Liście laurowe są symbolem zwycięstwa. Wieniec z liści laurowych
nosili autorzy nakjwiększych wiktorii, rzymscy cesarze. Dla harcerza
liście laurowe oznaczają tryumf nad własnymi słabościami.
Ziarenka piasku
Ramiona Krzyża Harcerskiego wypełnione są ziarenkami piasku, które
symbolizują liczną rodzinę harcerską. Inna interpretacja mówi, że są to
nierówności symbolizujące kamienie na drodze życia, perły dobrych
uczynków, trudy i znoje, radości i smutki jakie harcerz spotyka na
swojej drodze życia.
Krzyż harcerski jest prawnie chronionym znakiem towarowym ZHP.
Lilijka harcerska
Lilijka od
początków chrześcijaństwa symbolizuje czystość i cnotę. Nosili ją na swych
szatach królowie, na sztandarach książęta, na herbach rycerze. Harcerska
lilijka podobno ma swym kształtem przypominać zakończenie igły magnetycznej
kompasu. Tak jak igła wskazywała żeglarzom bezpieczną drogę do domu, tak
lilijka symbolizuje jedną z najważniejszych powinności harcerza: postępowanie
zgodnie z prawem harcerskim.
Inni twierdzą, że tak jak kompas północ, tak lilijka ma harcerzom wskazywać drogę do osiągania ideałów.
Trzy literki ONC na ramionach lilijki są skrótem hasła filaretów: "Ojczyzna, Nauka, Cnota". Na węźle widnieje skrót nazwy naszej organizacji ZHP. Na lilijce z krzyża nie ma żadnych liter, są za to dwie gwiazdki. Symbolizują one oczy harcerza, zawsze szeroko otwarte, uważnie obserwujące świat, gotowe dostrzec dobro i zło. Są symbolem oczu patrzących i widzących kiedy i gdzie harcerz może być pomocny.
Inni twierdzą, że tak jak kompas północ, tak lilijka ma harcerzom wskazywać drogę do osiągania ideałów.
Trzy literki ONC na ramionach lilijki są skrótem hasła filaretów: "Ojczyzna, Nauka, Cnota". Na węźle widnieje skrót nazwy naszej organizacji ZHP. Na lilijce z krzyża nie ma żadnych liter, są za to dwie gwiazdki. Symbolizują one oczy harcerza, zawsze szeroko otwarte, uważnie obserwujące świat, gotowe dostrzec dobro i zło. Są symbolem oczu patrzących i widzących kiedy i gdzie harcerz może być pomocny.